Wednesday, July 31, 2013

Abah, I love you

26th July 2013 @ 10.30pm

Abah baru balik from Penang. Die mengadu sakit dada, macam nak kena serang asthma. So straight away mama bawak ke klinik. Doc check cakap takde pape. Demam pun tak. So doc just give normal prescription. Antibiotic and so on. So he rest at home.

27th July 2013 @ 12.00am

Mama cakap abah demam. Mintak ubat demam dgn aku. Tapi aku takde ubat demam. Cik Anan, my uncle kasi ubat ape tah. Katanya bagus. So makan. Temparature badan time tu about 40'C. But die ingat demam biasa je.

27th July 2013 @ 1.30am

Mama panggil aku ngan Mirah naik tengok abah. Demam x kebah2. Pastu sakit dada. Kami paksa pegi hospital. Tapi die tak nak. Degil. Panggil Cik Anan suruh pujuk. Tak nak jugak. Dalam pukul 2.00am tu abah panggil lagi. Panggil Mak. Dia dah mula merepek. Mintak maaf dengan Mak.Pesan kat aku,
"Kalau jadi apa-apa kat abah, jaga adik-adik". Sedih. Bergenang airmata aku. Aku taknak nangis. Nanti semua adik2 pun nangis.

Abah cakap dia takut dia tak lama dah. Kami panggil Cik Anan. Decided bawak jugak ke hospital. Aku call ambulance Ampang Puteri. Suruh anta sekarang. Banyak sangat soalan. Aku hilang sabar.

"Nak anta ke tak nak ni?Kalau taknak sy anta sendiri. Standby je kat emergency." 

Kami papah abah turun tangga. Aku, Amirah, Cik Anan & Ammar. Amirul pulak takde. Gagahkan diri aku & Amirah angkat abah. Cik Anan drive, aku kat sebelah. Mama kat belakang dengan abah. Dalam kereta pun abah sempat pesan macam-macam kat aku. Jangan bah. I don't want to cry coz I need to be strong.

Sampai Ampang Puteri, diorang dah standby. Abah ade history dekat situ. So they know how to handle the case. Masuk emergency and abah was admitted that night.
Nasib baik cepat anta. Doc cakap if lambat 5 mins, dia mungkin dah takde. Abah kena panic asthma attack. Oksigen tak sampai ke otak. Saluran pernafasan die almost closed. Sebab tu dia sesak dada, kebas2 tangan kaki. And bile buat test, lung die kena infection which make it worst. And time ni la semua penyakit nak datang. Detect kencing manis. Sugar level at 17.

31st July 2013

Alhamdulillah. Abah is getting better. Semalam dah boleh discharge. Dah boleh balik rumah. We all happy for you abah.

**********

Aku bersyukur padamu Ya Allah. Mungkin ini ujian yang kau turunkan padaku supaya sentiasa mengingatiMu.

Abah, I love you.
Biarlah habis duit ringgit Ijat pun untuk ubatkan abah.
Janji abah selamat. 
Duit boleh dicari.
Tapi Abah tiada pengganti.

Till then.

Love,
Puteri

No comments:

Post a Comment