Thursday, July 18, 2013

Cemburu



Cemburu..
Apa itu cemburu? Ada org cakap cemburu tu tanda sayang. Ada yg cakap cemburu mampu membunuh perhubungan. Ada jugak jenis yg tak cemburu langsung.

Yes, I admit aku mmg jenis yg cemburu. Dulu even worse. Everything nak cemburu. Maybe sebab tak matang lagi at that point of time. And maybe that's the reason why byk relationship yg hancur due to terlebih cemburu.

Sekarang pun sifat tu masih ada. Cuma mampu dikawal supaya tak merebak jadi virus yg bakal memakan diri sendiri satu hari nanti. Bahaya sifat cemburu ni kalau berlebihan.

Kadang2 tengok die baik ngan org pun cemburu. Nampak tak setan yg dok hasut supaya berlaku pergaduhan sesama manusia dan lahir perasaan benci pada org lain?

So hanya org yg matang and mentally strong je boleh lawan perasaan cemburu ni. Istighfar byk2. Don't overthink. Don't over react.

Dulu aku selalu cemburu dgn orang. Selalu persoalkan macam macam.
Jeles tgk org couple jalan2 kat shopping mall. Nape die ade aku takde? Nape die lawa? Nape die kurus tapi aku exercise everyday pun gemuk jugak? Nape aku gelap die putih? And the list goes on...

Sampai one point of time, when I realised, tu petanda yg aku tak bersyukur dgn ape yg aku ade. Aku cemburu dgn org yg ade lebih dr aku ade. Tapi pernah tak aku pikir camne org lain yg lg susah rasa? Tak pernah pun time tu. But bile dah semakin tua dan semakin byk kehidupan yg aku lihat, aku sedar aku sepatutnya bersyukur dgn ape yg aku ade and stop being jealous with other people.

So from that time, I turn myself to be a positive person. And I feel the difference. Aku jadi lebih happy. Lebih tenang. dan kurang cemburu.

So ape yg aku cuba sampaikan di sini ialah..cemburu tu tak salah, tapi jangan terlampau cemburu ataupun org kata cemburu buta sebab semua tu bukan je akan rosakkan hubungan kite tp akan buat kite tak pernah berasa puas dgn ape yg kite ade.

Till then.

Love,
Puteri

No comments:

Post a Comment