Thursday, January 9, 2014

E-Day : The Search for the Ring

Afternoon..
Tajuk entri mcm Lord of the Ring tak?hehehehe..
Harini tersangat lah mengantuk kat office..Ni semua gara2 kesan ubat batuk yg aku minum semalam tak habis lagi..

Ok..harini nak cerita about the first thing we did once we decided to get engaged..
First thing we did is to survey the ring..for both merisik and bertunang..Mak dia dah bising2 call suruh beli cincin..He said he want to buy it one by one..Sebulan beli cincin risik, next month beli cincin tunang pulak..ok, I ikut je dear..

Cincin Risik

So kitorg pun memulakan sesi mencari..1st nak beli cincin risik dulu..which is cincin belah rotan..Pada yg tak taw..mengikut adat melayu, kalau nak merisik, pihak lelaki akan bawak cincin belah rotan sebagai tanda kepada pihak perempuan..cincin belah rotan ni cincin emas la..cuma very basic and simple..takde la batu2 atas die..

Penat la jugak nk mencari..semua kedai masuk nak cari the best one and within his budget..Tomei, Wah Chan, Poh kong, Habib, Emas Sri Pinang..sebut je la nama jewelry store mane aku tak masuk..Pusing punya pusing finally jumpa satu kedai ni kat area Jalan Tar-Masjid Jamek tu..Kedai biase je..tak de la popular mcm Poh Kong tu..nasib la aku ni jenis tak kisah..Untung taw dpt i ni yg tak kisah n taknak susahkan you syg.. :)

Kedai tu nama die Fara Jewel..dekat are2 Jakel tu..not bad la time tu dpt harga emas segram dlm RM140 kot..kalau normal kt kedai lain dlm RM155 at that time, paling kurang diorg bg RM150 segram..tengok mcm dah good deal so ok je la beli kat sini..basically beli kat mane2 same je..design die majority lebih kurang je..yg beza cuma harga upah die la..Aku nasihatkan pada yg tak kisah mcm aku ni..Yg tak kisah kalau tak pakai emas dr kedai2 mahal beli je kat kedai biase2..sebab nye jimat duit korg..aku survey cincin yg aku beli kt Fara Jewel ni sebijik dgn yg kt Habib tp beza harga dlm RM100++. Alhamdulillah setel satu hal dlm persiapan kitorang..

Ni cincin risik..simple je..dlm 2.4 gram kot..
Next month proceed cari cincin tunang pulak..Awal2 dah ckp ngan die aku nak cincin diamond (demand sikit)..hehe..

Cincin Tunang

Utk cincin tunang pulak..aku memang berkenan cincin diamond ikat ngan white gold..tak berapa suka if ikat ngan emas kuning..mcm kurang cantik di mata aku..walaupun org ckp takde value la nanti i dont care..bukan aku ade niat nak jual pun..so value tu x kisah sebab sentimental value tu lagi penting bile ko dpt cincin dr org tersayang..takkan la kau nak jual kan? Byk jugak kedai yg aku survey utk cari the best one..aku minat yg solitaire type..yg mcm timbul seketul tu..tak suke serabut2 bunga2 berlapis2 sgt..simple is nice to me..Mula2 ade la jugak berkenan kat Lazo Diamond tu..harga pun within budget..tp nak resize makan masa 2 minggu..Malas la kalau mcm tu..

Aku memang berkenan sgt tgk satu cincin kt Habib tu...harga pun ok..memang first time aku nampak time jln2 dgn Kak Zai mmg dah jatuh hati..mmg ade ciri2 yg aku nak..ckp ngn dia, dia ckp nnt kite g tgk..tp tgk la kt kdai lain jugak mana tau ade lg ok..Ikutkan jela..sebab die yg nk beli..nnt lebih2 kang trus die beli yg x cantik baru padan muke kau..

So, that day bile die off from work, kitorg pun jalan2 around MidValley utk cari cincin..die pun ckp ok jugak cincin kat Habib tu..tp die kata nak survey jugak tempat lain..so, next location pegi Jusco Alpha Angle sebab aritu ade tgk kat Lazo situ ade promo 10% off utk Citibank Cardholder..sekali pegi rupenya promo tu dah abis..He said nevermind la beli je la..pilih2 dah dpt yg berkenan (walaupun dlm hati dok teringat yg Habib tu) and dah nak place order. Tetiba boleh dia tanya soalan.

Dia : Syg sure nak yg ni?
Aku : Kenapa b tanya camtu?
Dia : Sure nak yg ni?taknak tgk yg Habib tu?
Aku : Alaa b ni..saje je kan nak buat org berubah hati..
Dia : Kalau nak yg ni kite beli yg ni..
Aku : B rase camne?
Dia : B ikut syg je..Tapi b rase mcm yg td tu lg cantik..
Aku : Syg pun mmg berkenan yg tu..Ok lah jom g tgk yg td tu.. (dalam hati dah senyum sampai telinga..hehe..)

Kebetulan kat Jusco tu pun ade Habib..Apalagi, terus pegi tgk..Tapi...........................salesgirl tu ckp diorg ade 1 size je which is 14..not my size :( sedih..then tny kat salesgirl tu, kat branch mana yg ada?pls pls pls..boleh tak tlg checkkan..then, dia ckp kat MidValley ade..haaaa..tula tadi gedik kat MV xnak beli..Trus cepat2 ajak die gi MV..And nasib baik dapat la beli cincin idaman kalbu tu..yeayy! I'm a happy girl!

Taraaaa!!Ni pulak cincin tunang..Cincin idaman hati..
That's the story how we went for the search of the rings for our precious moment.. :)

Till then.

Love,
Puteri

No comments:

Post a Comment