Monday, December 2, 2013

Movie Review - Penanggal

Happy Monday everyone..

Last week, aku pegi tengok cite Penanggal ni dengan En. Boyfie.
Sekarang ni nak buat review.
Sumpah cite ni la cite paling loser aku tengok in 2013. Sangat2 loser. Sakit hati den. Membazir duit je tengok. jalan cite hampeh, lembab, hantu tak banyak dan merepek!



Ok alkisahnya camni...

Di sebuah kampung ni ade la penanggal dok mengganas..As you know..penanggal ni kan die nak uri perempuan bersalin..mcm tu la lebih kurang..sampai la one time orang kampung tak tahan dah dgn gangguan n byk sgt mangsa terkorban, diorg pun bersatu utk bakar umah penanggal ni. Dlm masa yg sama si nenek (penanggal dlm bentuk manusia) pun passkan ilmu penanggal secara paksa kat cucu die, Murni sebelum die mati..
Maka, ketua kampung pun tak sampai hati nak bunuh si Murni ni sebab die baik and bukan salah die..Die suruh si Murni ni tinggalkan kampung ni..
Murni pun blah la dgn pak khadam (dah bersumpah nk jaga murni dgn nyawa die sendiri) ke kampung lain..
Since tu byk la kejadian perempuan lepas beranak mati kena makan penanggal..
Lepas tu macam mane tah murni ni terkantoi la luka kat leher die tu and org taw die penanggal..pastu anak ketua kampung cam pukul2 n nak bunuh die la..
Tetiba muncul la syed mana tah dtg masuk cmpur..nk selamatkan murni..
Syed ni konon2 tinggi ilmu agama semua pegi masuk hutan kejar si murni ni..nak selamatkan la kononnya..
pastu boleh nmpk jalan yg dah ditutup hijab bagai..
Ok malas cite panjang2 sebab annoying nk ingat balik scene bodoh2..
Pendek cite, ending die murni mati rumah terbakar, syed tu selamat bagai..tu je..

Kenapa aku rasa cite ni tak best dan memalukan industri filem malaysia?
1. Nama cite hantu tapi hantu nye sikit je. Dlm 30% cmtu. Padahal propa tak hengat kat tv mcm seram sgt.
2. Aku tak paham konsep syed sharifah yg diorg nak tekankan kat sini. and kenapa nak kena ckp bahasa arab yg dimelayukan??Contoh : Ana fening..abis yg perkataan start ngan P tukar jd F..ANNOYING TAHAP GABAN OK???
3. Jalan cite sangat sangat slow..byk dok sebok tang arab tu lg dr penanggal.
4. Napa Fasha Sandha jadi syed sharifah konon2 alim bagai dgn tutup2 muka tapi pakai baju nampak boobs terjojol?
5. Kesan CGI yg sngt2 hampeh mcm standard 5 tahun dulu.
6. Aku tak pernah rasa nak keluar panggung selama aku jd kaki wayang. Ni la first time aku rase nak blah je tp ditegah oleh En. Boyfie sebab da bayar kan.

This is my honest opinion about the said movie. But maybe pada aku la kot yg cite ni tak best. Maybe pada org lain best. So korang tengok la sendiri dan nilailah sendiri.

Macam mana industri filem melayu nak maju macam ni??? Please la produce cite yg berkualiti sikit.
Lebih baik aku tengok cite david teo buat at least seram sikit dr cite ni.

Selamat menonton.

Sincere opinion,
Puteri

No comments:

Post a Comment